METHODEGEBONDEN EVALUATIE

Krijg inzicht in alles wat leerlingen doen.

Methode gebonden toetsen zijn evaluaties en ‘toetsjes’ gebaseerd op doelen van het rrF. Er zijn methode gebonden toetsen voor het PO (in Spoar 8) en voor het VO (in Searje 36). Het gaat met name om formatieve evaluaties waarmee de leerkracht tussentijds en vroegtijdig de opbrengsten van de lessen kan evalueren volgens het ‘opbrengstgericht leren’. De uitkomsten geven informatie over het niveau de voortgang van het leren. De uitkomsten kunnen gebruikt worden om uitleg en aanbod aan te passen aan behoeften van leerlingen en de groep.

  1. Methode registratie Spoar8:
    Spoar 8 is een digitale methode. Het systeem registreert voor de leerkrachten welke opdrachten de leerlingen moeilijk vinden. Op basis van deze gegevens kan de leerkracht de vaardigheden van de leerlingen beoordelen, maar ook keuzes maken voor het aanbod.

2. Methode registratie Meunstertùn

In de Meunstertùn oefenen de leerlingen met woordenschat en grammatica. De Meunstertùn is een adaptieve game. Het systeem registreert hoe de opdrachten zijn gemaakt. Wanneer één of meerdere leerlingen een onderdeel moeilijk vinden, worden er suggesties voor remediëring van grammatica en spellingsregels gegeven.

Resultaten van de Meunstertún worden uitgesplitst in spelling, grammatica en woordenschat per thema. Blijken leerlingen extra hulp nodig te hebben, dan geeft Spoar 8 jou als leerkracht suggesties voor remediërend materiaal.

 

3. Evaluatiestations in de Lêsline
De Lêsline is onderdeel van de methode. Het betreft het technisch leren lezen van het Fries. De leerlingen oefen zelfstandig en komen vier tussentijdse evaluaties tegen. Als leerlingen deze ‘toetsjes’ goed maken, kunnen zij door naar het volgende niveau in de Lêsline. Is het niveau nog te moeilijk, dan kan de leerkracht extra leesinstructies geven of het lezen meer gaan begeleiden.

 

4. Zelfevaluaties bij Projekten in de Lessesearjes

Aan de hand van verschillende ‘ik kin’-beweringen kijken leerlingen met een zelfevaluatie terug op de gemaakte Projekten. Zo krijgen leerlingen meer eigenaarschap over het leren van de Friese taal. Zelfevaluaties kunnen worden gedaan in het Fries of in het Nederlands.

Voor technische vragen neem contact op met de Afuk